loading...
پرستاران به روز
هادی شجاعی زاده بازدید : 663 یکشنبه 30 شهریور 1393 نظرات (0)

سندرم تونل کارپال (CTS) یک اختلال مربوط به اعصاب است که بیشتر در کارمندان و افرادی که برای ساعت های طولانی پشت میز می نشینند و با کامپیوتر کار می کنند دیده می شود و احتمال بروز آن در زنان سه برابر مردان است.

هادی شجاعی زاده بازدید : 245 سه شنبه 25 شهریور 1393 نظرات (0)
به گزارش ایرنا، آویشن گیاهی است پایا از تیره نعناع در انواع مختلف که قسمتهای مورد استفاده یعنی سرشاخه های گلدار آن به مصارف طبی و دارویی می رسد.

پرورش این گیاه ممکن است از طریق کاشت دانه یا تقسیم ساقه های ریشه دار گیاه مسن صورت گیرد. بوته آویشن به ارتفاع 10 تا 30 سانتیمتر و به ندرت خوابیده است. آویشن گیاهی یکساله و علفی بوده و طول برگ های آن از 4 تا 10 میلیمتر متغیر، گلهای آن به رنگ صورتی یا بنفش و فصل گل دهی آن بین خرداد تا مرداد است. تمام بخش های این گیاه معطر بوده و دارای طبیعتی گرم است.


خاش، زاهدان- ایرنا- گیاه دارویی آویشن با نام محلی ازگند و نام علمی Thymuskotschyanus عمدتا در خاش و بخشهایی از ایرانشهر و سراوان می روید وخواص دارویی و درمانی خوبی دارد.


لطفا به ادامه مطلب بروید

هادی شجاعی زاده بازدید : 135 سه شنبه 25 شهریور 1393 نظرات (0)

حسينعلي پورافضلي: «کندر» شیره گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد و درمانگران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماری‌ها مورد استفاده قرار مي دادند كه به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شده است.



كندر ميراث پيامبران


در روايات پزشكي اسلامي كندر گياهي مفيد و باارزش است و خواص گوناگوني دارد. در برخي روايات آمده است كه کندر برگزیدة انبیاء است و مریم(ع) از آن کمک می جست و هیچ دودي از دود آن زودتر به آسمان بالا نمي رود و دودش شیطان را می راند و مرض را دفع می کند، بنابراين از آن محروم نمانید. (1)

امام رضا علیه السلام درباره اهميت و ارزش اين گياه مفيد مي فرمايد: : هیچ پیغمبري مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می خواهد می کند و این که در میراثش کندر وجود داشت. (2)

كندر و افزايش ضريب هوشي فرزندان

امام رضا عليه السلام هم به اين گياه مفيد توجه داشته و از آن بهره مي بردند. در روايتي معمر بن خلاد مي گويد: حضرت رضا علیه السلام هنگامى که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می کردند، در سجاده خود مى‏نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می کرد، بعد براى آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادى مسواک قرار داشت حاضر می کردند و مسواک می نمودند. بعد از این كار کندر مى‏آوردند و آن را مصرف می فرمودند.(3)

بين كارشناسان طب سنتي باوری وجود دارد که مصرف كندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. حقيقت آن است كه روايات اسلامي بر این نکته صحه مي گذارد، اما طبق تحقيقات پزشكي مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش‌فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. از اين رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد. در همين راستا است كه امام رضا عليه السلام توصيه مي‏فرمايند: به زنان حامله کندر بخورانيد که اگر بچه‏ي شکمش پسر باشد با قلبي پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زيبا مى‏شود و نزد شوهرش نيز سعادتمند و خوشبخت مي گردد. (4)

كندر و گوارش

كندر ويژگي هاي ديگري هم دارد، از جمله آنكه براي دستگاه گوارش و معده مفيد بوده و به هضم غذا كمك مي كند. در اين باره امام رضا (ع) می فرماید : زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن براى من ، دوست داشتنى تر است . کندر بلغم را از معده مى شوید و معده را پاک سازى مى کند و عقل را قوى مى گرداند و غذا را گوارا مى سازد.(5)

كندر و تقويت حافظه

يكي از خواصي كه براي كندر نقل شده تقويت حافظه و افزايش توان ياد گيري است . در اين باره امام رضا علیه السلام به نقل از حضرت علی علیه السلام مي فرمايد: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل و کندر.(6)

در همين زمينه در كتاب فقهي منسوب به امام رضا عليه السلام به نقل از امام کاظم علیه السلام آمده است : در عسل ، درمان هر دردی است ، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد ، این عسل بلغم را پایان می دهد ، صفرا را فرو می نشاند ، تلخه ی سیاه ( زرداب) را مانع می شود ، ذهن را صفا می بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود ، حافظه را نکو می سازد.(7)

 

پانوشتها:

  1. مکارم الاخلاق، ص 212 ، بحار، ج 62 ، ص 300
  2. فصال، ص 612
  3. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام، ص ۵۵
  4. تهذيب الاحکام، ج 7، ص 440
  5. بحار، ج 64 ، ص 444
  6. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام صفحه 724
  7. الفقه المنسوب للامام الرضا علیه السلام ،  صفحه 346

هادی شجاعی زاده بازدید : 173 پنجشنبه 20 شهریور 1393 نظرات (0)



چند راهکار آسان برای اینکه افراد شادابی باشید!؟

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: تلاش کنید شبانه‌روزتان را به چهار قسمت تقسیم کنید: بخشى را به کار و تلاش، اختصاص دهید؛ قسمتى را به عبادت خداوند بگذرانید؛ بخش سوم را به کسب دانش واگذارید و بخش چهارم را صرف خوشى‌هاى حلال و پسندیده کنید و با این [بخش چهارم]، مى‌توانید از عهده سه تاى دیگر بر آیید.

هادی شجاعی زاده بازدید : 110 پنجشنبه 20 شهریور 1393 نظرات (0)
خبرگزاری فارس: غلامحسین غفارپور متخصص پوست و مو در گفت‌وگویی یک نوع از اختلالات و بیماری‌های ناخن را بیماری‌های قارچی برشمرد و تصریح کرد: اصولاً زمانی که قارچ به صفحه ناخن حمله می‌کند از این صفحه تغذیه می‌کند.

وی گفت: معمولاً قارچ‌ها از روی پوست حرکت می‌کنند و بر روی صفحه ناخن که از جنس کراتین سخت و ساخته شده از پروتئین است قرار می‌گیرد که این کراتین یک منبع غذایی کامل برای قارچ‌هاست.

این متخصص پوست و مو افزود: قارچ‌ها بر روی صفحه ناخن رشد می‌کنند و به شکل‌های مختلف می‌توانند خود را نشان دهند؛ ممکن است سفیدک‌هایی بر روی ناخن ایجاد شود که در صورت تراشیدن این سفیدک‌ها با تیغ متوجه می‌شویم که این سفیدک‌ها نرم است و مانند گچ به راحتی برداشته می‌شود و از بین می‌رود ولی بیماری قارچی در جای خود است.

غفارپور خاطرنشان کرد: زمانی که صفحه ناخن درگیر قارچ می‌شود از حالت سفید و بی‌رنگ به سمت تیرگی و قهوه‌ای شدن تغییر رنگ می‌دهد، ترد و شکننده و ضخیم می‌شود و گاهی تمام ناخن خرد شده و از بین می‌رود.

وی افزود: برای تشخیص این بیماری بایستی از آزمایش کشت قارچ که توسط متخصصان قارچ‌شناسی انجام می‌شود استفاده شود و بین 3 تا 9 ماه خواهیم توانست این بیماران را درمان کنیم.


این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: ضایعات قارچی ناخن به تظاهرات بیماری‌های دیگر شباهت دارد برای مثال ممکن است بیمار مبتلا به پسوریازیس باشد و ناخنهایش به همین شکل تیره، خرد، ضخیم، شکننده و در برخی موارد نازک شود بنابراین حتماً باید متخصص پوست این فرد را معاینه کند و با توجه به نتیجه آزمایش کشت قارچ به درمان اقدام کنند.

غفارپور افزود: این نوع ضایعات قارچی که به ناخن افراد سالم حمله می‌کنند توسط قارچ‌هایی به‌نام درماتوفیت ها ایجاد می‌شوند اما نوع دیگری از قارچ‌ها هستند که حالت مخمری دارند که به آن‌ها کاندیداآلبیکنس می‌گویند که در افراد دارای نقص ایمنی سلولی بروز می‌کنند و ناخن‌ها را درگیر می‌کنند.

وی درباره نحوه ابتلا به این عارضه گفت: افراد خانه‌دار که مرتب دستهایشان در آب است و همواره محیطی مرطوب در محیط ناخن وجود دارد و همواره با مواد شوینده در تماسند یا کسانی که ناخن‌هایشان مستمراً آسیب می‌بیند یا گوشه‌های ناخن می‌شکند ضایعات قارچی کاندیداآلبیکنس دور تا دور بافت ناخن ضایعه ایجاد می‌کند دورش قرمز و ملتهب شده و ناخن کدر می‌شود بنابراین این ضایعات هیچگاه افراد سالم را مبتلا نمی‌کند.

این متخصص پوست و مو درباره بروز سفیدک روی ناخن خاطرنشان کرد: موارد ذکرشده در بالا باعث می‌شود تا کراتین تولید شده رسیده و بالغ نباشد و باعث شود تا هسته سلول‌ها در درونشان بماند و سفیدک بزند.

غفارپور با تأکید بر تأثیر بهداشت فردی در ابتلا به این بیماری گفت: انتقال از محیط و انسان به انسان راه انتقال قارچ مسبب کچلی ناخن است البته به شرطی که ناخن آسیب دیده باشد تا این قارچ آن را درگیر کند.

وی درباره انتقال این قارچ به بخش‌های مختلف بدن نیز تصریح کرد: فرد مبتلا ممکن است با ناخن مبتلا سرخود را بخاراند و قارچ در ریشه‌های مو قرار بگیرد و باعث کچلی شود بنابراین به هر نقطه قابل انتقال است.

این متخصص پوست و مو افزود: این بیماری درمان شونده است ولی بدن ایمن نمی‌شود یعنی اگر مجدداً در معرض این قارچ قرار گرفته شود احتمال ابتلا وجود دارد ولی نکته مهم این است که ناخن‌ها پس از درمان به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

غفارپور درباره نظر عوام که سفیدک ناخن یا برخی عوارض دیگر را به کلسیم نسبت می‌دهند گفت:‌ بر خلاف نظر عوام که کجی و مشکلات ناخن را به کلسیم نسبت می‌دهند، کلسیم در استحکام صفحه ناخن هیچ نقشی ندارد. کلسیم فقط در استحکام نوک پرندگان ناخن و چنگال‌های ماکیان چنگال‌های حیوانات و استحکام سم چهارپایان موثر است و در استحکام ناخن انسان نقشی ندارد.

هادی شجاعی زاده بازدید : 136 شنبه 08 شهریور 1393 نظرات (1)

چای سبز را باید نوشیدنی بی نظیر ضدسرطان دانست.

امروزه ثابت شده است که تغدیه می تواند تاثیر بالایی در پیشگیری از سرطان داشته باشد. در میان انواع خوراکی ها چای سبز را باید نوشیدنی بی نظیر ضدسرطان دانست که این خواص به مقدار بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی مربوط می شود.

از آنجا که چای سبز بیشترین مقدار مولکول های ضدسرطانی را دارد،‌ گل سرسبد خوراکی های ضدسرطان لقب گرفته است. این مولکول ها کاتشین نام دارند که از خانواده فلاونوئیدها بوده و یک سوم وزن برگ های چای را تشکیل می دهد.

چای سبز در مقایسه با چای سیاه مقدار بیشتری کاتشین دارد زیرا چای سیاه فرایند تخمیر را تحمل می کند که بخشی از کاتشین و دیگر فلاونوئیدها تغییر می یابند.

این مولکول ها قدرت مقابله با بسیاری از فرایندهای سلول های سرطانی برای رشد و تکثیر را دارند. در واقع، زمانی که سلول های سرطانی برای ایجاد تومور تکثیر می یابند به شبکه ای از رگ های خونی نیاز دارند تا تغذیه شوند و قدرت تکثیر داشته باشند. ترکیبات چای سبز مانع از ایجاد این شبکه خونی و در نتیجه تکثیر می شوند.

نحوه تهیه و مقدار مصرف چای سبز

بگذارید چای سبز به آرامی به مدت 8 تا 10 دقیقه دم بکشد تا حداکثر مقدار کاتشین وارد آب شود.هر چه چای بیشتر دم بکشد، مقدار کاتشین افزایش می یابد. همچنین برگ های تازه چای نسبت به چای خشک ارجحیت دارد.

به نظر می رسد مصرف سه فنجان چای سبز در روز برای تاثیر ضدسرطانی کافی باشد.

منبع: پایگاه خبری قدس

هادی شجاعی زاده بازدید : 137 سه شنبه 04 شهریور 1393 نظرات (0)

خبرگزاری تسنیم: مصرف برخی غذاها برای سلامت چشم مضر است و تاری‌دید را در پی دارد که باید تا حدامکان از مصرف آنها اجتناب کرد.


به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، مصرف برخی غذاها به سلامت چشم آسیب می‌رساند و لازم است افرادی که مستعد بروز بیماری چشم هستند از مصرف آنها اجتناب کنند، مانند مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که غلیظ هستند و تولید بخار می‌کنند و غذاهای سردی مانند باقلا و لوبیا و غذاهای گرمی مانند سیر و پیاز.

البته مصرف برخی از غذاها مکدر و تار کننده چشم هستند، مانند کلم، عدس، بادمجان، مواد غذایی تند و تیز (حریفه) مثل تره، تره تیزک (سبزی شاهی)، خردل، سیاهدانه. همچنین، خوراکی‌های شور مزه،گس و ترش به چشم آسیب وارد می‌کند.

در کتاب ذخیره خوارزمشاهی جرجانی، معالجات عقیلی حکیم علوی عقیلی خراسانی و اکسیر اعظم حکیم محمد اعظم خان آمده است غذاهایی که باعث سردی بسیار (شدید التبرید) و گرمی بسیار (شدید التسخین) و آزار رساننده به دهانه معده یا ضعیف کننده مغز هستند، به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند. سرکه، سیب ترش، بادروج (تره خراسانی)، شوید، خرما، گوشت گاو، گوشت خشک و نمک سود شده و همه گوشت‌های غلیظ و زیتون رسیده به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند.

دستوراتی برای حفظ سلامت چشم

استفراغات معتدل، پاکسازی و تنقیه مغز و تقویت آن (در کیمیا مهر طب آمده برای تقویت مغز می‌توان از حریره بادام یا شیر بادام استفاده کرد. همچنین، روغن مالی پشت گوش و پشت گردن با مخلوط روغن زیتون و روغن کنجد به نسبت 1 به 2 و بخور بابونه + اسطخدوس + پونه + آویشن + مرزنجوش + تاجریزی به تقویت و تنقیه مغز کمک می‌کند) منع رسیدن بخارات به چشم، اجابت مزاج مستمر حداقل روزی 2 بار که شکم نرم باشد و خوردن غذاهای لطیف و معتدل که تولید خون صالح می‌کنند، برای سلامت چشم مفیدند.

غوطه ور زدن در آب صاف شیرین و باز کردن چشم در آن (جوانان در آب سرد و کهنسالان در آب گرم )، استفاده از سرمه‌های تقویت کننده چشم. مداومت در اکتحال ( سرمه کشیدن ) با آب بادیان ( رازیانه) بسیار سودمند است.

ریختن آب نیمه گرم بر سر، روغن مالی سر با روغن بنفشه و کدو و بادام‌شیرین تقویت کننده چشم است. همچنین، چکاندن آب باران در چشم که یک هفته در آن بادیان (رازیانه) خیسانده باشند، حافظ صحت چشم و مقوی آن است.

بوییدن مشک در سرما و عنبر در گرما، نگاه کردن به زُمرّد و هر چیز سبز رنگ، دیدن اشیای زیبا، شانه کردن موها چند بار در روز، خوردن و سرمه کردن دارچین، کندر، میخک، خوردن مغز بادام با نبات و همه مغزها، زیاد خوردن شلغم و خوردن تُرب، بسیار مقوی چشم است. مداومت در خوردن مربای هلیله و مربای آمله حافظ  صحت چشم است.

هادی شجاعی زاده بازدید : 122 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (2)

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از فارس،  به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، سرطان مغز در مردان شایع تر است و این مسئله به سن، عوامل جنسیتی یا هورمونی مربوط نمی‌شود بلکه دیگر عوامل، زمینه ساز این عدم تناسب در مغز می‌شوند.

در گزارش مطالعات اپیدمیولوژیک مشخص شد؛ مطالعات دانشگاه واشنگتن توضیح می‌دهد دلیل شایع بودن تومورهای مغزی در میان مردان: به دلیل فعالیت کمتر پروتئین ضد سرطان در سلول‌های مغز مردان است و اولین دلیل شناسایی شده تفاوت روابط جنسی بین زنان و مردان است و موجب می‌شود سلول‌های درونی خطر ابتلا به تومور را تحت تأثیر قرار دهند.

 

کشنده‌ترین شکل سرطان مغز گلیوبلاستوم است که شایع‌ترین تومور مغزی و تهاجمی‌ترین تومورهاست و در مردان شایع‌تر و کشنده تر است.‌

محققان از طریق آزمایشهایی که بر روی مغز موش‌های نر و ماده انجام دادند متوجه شدند موش نر نسبت به توسعه گلیوبلاستوم بیشتر حساسیت نشان داد؛ پروتئین  rétinoblastome - RB  در سلول‌های مغز مردان فعالیت کمی دارند و در چرخه سلولی کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند.

تیم تحقیقاتی نشان داد یک مدل سلولی گلیوبلاستوما در مغز مردان سریع‌تر به سرطان تبدیل می‌شود و دریافتند PRB اغلب در سلول‌های مغز مردان نسبت به سلول‌های مغز زنان غیر فعال است.

 

بسیاری از بیماری‌ها به نظر می‌رسد با جنسیت مرتبط هستند یا از طریق توسعه تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا بر اثر نشانه‌ها متفاوت است.

بروز گلیوباستوما در میان مردان نسبت به زنان دو برابر بیشتر است. هورمون‌های جنسی اغلب علت این تفاوت‌ها است اما نه همیشه و در مورد خطر ابتلا به تومور مغزی نیز مربوط نمی‌شود؛ انواع دیگر تومورها هم به میزان مختلف بر اساس جنسیت رشد می‌کنند مانند سرطان کبد که بیشتر در مردان رخ می‌دهد.

 

میزان ابتلا به سرطان بین زنان و مردان متفاوت ممکن است یک شناخت بهتر از مکانیزم‌های اساسی سرطان باشد اما این تمام دلیل آن نیست.

دکتر «جاشوآ روبین» استادیار طب اطفال، مغز و اعصاب و آناتومی و بیولوژی اعصاب و نویسنده ارشد این تحقیق نشان می‌دهد تفاوت‌های مرتبط با جنسیت‌های متفاوت با سرطان مرتبط هستند و این تفاوت‌ها می‌توانند در خطر ابتلا به سرطان تأثیرگذار باشند.

هادی شجاعی زاده بازدید : 119 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)
برخی تصور می‌کنند گذاشتن نان در یخچال، جلوی بیات شدن آن را می‌گیرد.

نان تازه‌‌ای که از تنور یا فر بیرون می‌آید، بافت نرم و عطر و طعم دلچسبی دارد اما بی‌توجهی به اصول نگهداری‌اش، مغزش را سفت می‌کند، به طوری که کمتر کسی حاضر می‌شود به آن لب بزند و به اصطلاح به آن نان «بیات» می‌گویند.

عده‌ای تصور می‌کنند گذاشتن نان در یخچال، جلوی بیات شدن آن را می‌گیرد اما این باور غلط است زیرا این كار روند بیات‌شدن را سریع‌تر می‌كند. تنها راه پیشگیری از بیات‌شدن نان، نگه‌داشتن آن در فریزر در دمای منفی 10 تا منفی 4 درجه سانتیگراد است. شاید خود شما هم به‌طور تجربی متوجه تفاوت‌های بین این دو شرایط نگهداری شده‌ باشید؛ هنگامی که نان را در فریزر می‌گذاریم، رطوبت یا آب موجود در بافت آن منجمد می‌شود و دیگر آبی در بافت نان نمی‌ماند که میان مولکول‌های پروتئین و نشاسته منتقل و کریستاله شود، به این ترتیب می‌توان نان را به مدت 3-2 ماه در فریزر نگه داشت. با بیرون آوردن نان از فریزر، آب منجمد شده بافت آن دوباره به حالت مایع برمی‌گردد و حالت تازه به خود می‌گیرد.

اما در محیط یخچال و اتاق، آب موجود در بافت نان نه تنها به نقطه انجماد نمی‌رسد بلكه میان مولكول‌های پروتئینی و نشاسته‌ای، منتقل و باعث كریستاله‌شدن این مولکول‌ها و بیات‌شدن نان می‌شود.

جالب است بدانید در روستاها یا مناطقی که به یخچال دسترسی ندارند، برای افزایش ماندگاری نان آن را زیر آفتاب خشک می‌کنند؛ با این كار آب از بافت نان حذف می‌شود و روند بیات شدن نان رخ نمی‌دهد. سرانجام اینكه اگرچه توصیه ما به خرید روزانه نان است، اما اگر به هر دلیلی بیش از مصرف یک وعده نان در اختیار دارید، آن را در فریزر قرار دهید و با توجه به نوع نان قبل از مصرف آن را 20-5 دقیقه در دمای اتاق بگذارید.

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

منبع: salamatiran.com

هادی شجاعی زاده بازدید : 123 شنبه 25 مرداد 1393 نظرات (1)
«ابولا» واکسن و درمان ندارد

علائم و توصیه‌های حیاتی برای مقابله با ویروس ابولا

خبرگزاری تسنیم: یک متخصص بیماری‌های داخلی با تشریح علائم و راهنمایی‌های برای مقابله با ویروس ابولا، نسبت به چگونگی اهدای خون، توصیه‌هایی را عنوان کرد و بیان داشت: «ابولا» واکسن و درمان ندارد.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، بی‌تا ربانی؛ متخصص بیماری‌های داخلی در قالب یادداشتی عنوان کرد: ویروس ابولا عامل بیماری تب خونریزی دهنده ابولا (Ebola Hemorrhagic fever ) برای نخستین بار در سال 1976 شناخته شد. اپیدمی‌های این بیماری معمولاً با یک مورد منفرد که از مخزن ناشناخته‌ای از طبیعت انتقال یافته، شروع شده و عمدتاً از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار و مایعات بدن وی گسترش می‌یابد.

اپیدمی‌های اولیه ابولا در کشورهای سودان و زئیر رخ داد که هر دو با استفاده از سوزن و سرنگ‌های غیراستریل ارتباط داشته است.

میزان کشندگی ابولا بالاست و انتقال این بیماری به مراقبین و پرسنل بهداشتی به طور شایع اتفاق می‌افتد. در مطالعات انجام شده مدرکی دال بر نقش ذرات معلق در هوا در گرفتاری انسانها موجود نیست و تماس با خون و ترشحات بدن بیمار و یا لاشه میمون‌های بیمار، عامل اصلی انتقال بیماری محسوب می‌شود.

مشخصه بیماری ابولا یک درگیری چند سیستمی است که با ظهور ناگهانی سر درد شدید، درد عضلانی، تب، تهوع و استفراغ آغاز شده و به سمت ضعف، اسهال شدید، بثورات پوستی، تظاهرات خونریزی دهنده در پوست و مخاطات و شوک پیشرفت می‌کند.

هیچ درمان اختصاصی ضد ویروسی برای ابولا موجود نیست و درمان‌های حمایتی نیز در اغلب موارد مؤثر نیست و با توجه به اینکه هیچ واکسنی جهت پیشگیری در دسترس نیست، به نظر می‌رسد فقط راه پیشگیری محدود کردن تماس‌های نزدیک با بیماران و مایعات بدن آنها است.

اپیدمی فعلی بیماری ابولا که در غرب آفریقا رخ داده است با توجه به تعداد موارد ابتلا و میزان مرگ و میر، جدی‌ترین طغیان بیماری است که تاکنون گزارش و ثبت شده است.

با عنایت به هشدار سازمان جهانی بهداشت، در برخی کشورها محدودیت‌هایی برای ورود مسافران از کشورهای غرب آفریقا به خصوص گینه، لیبریا و سیرالئون گذاشته شده است.

با توجه به گزارش موارد بیماری در مسافرانی که از این مناطق به کشور خود بازگشته‌اند، توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری به این مناطق خودداری شود  و در صورت مسافرت ضروری، با توجه به دوره کمون بیماری که از 2 تا 21 روز متغیر است، بروز علائم تب، سردرد، اسهال، استفراغ و خونریزی طی یک ماه پس از تاریخ مراجعت را جدی گرفته و حتماً به پزشک مراجعه کنند.

همچنین، با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، ضروری است؛ مسافرانی که به این مناطق سفر کرده‌اند تا یک ماه پس از مراجعت و افرادی که در تماس نزدیک با این مسافران بوده‌اند تا یک ماه پس از آخرین زمان تماس از اهدای خون خودداری کنند.

به گزارش سازمان انتقال خون ایران، افراد مبتلا به بیماری خونریزی دهنده ابولا به علت حضور RNA ویروس در خون تا مدتها پس از درمان، تا یک سال پس از بهبودی کامل علائم قادر به اهدای خون نخواهند بود.

انتهای پیام/


ایمان خوشمرام بازدید : 144 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (1)

میوه پوست کنده بخوریم یا بدون پوست؟

این سوال برای بسیاری از مادران مطرح می شود که آیا باید میوه را برای استفاده در غذای کودکان پوست بکنند؟


به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از مشرق، تغذیه کودکان باید اصولی باشد و مادران باید برای مصرف میوه کودکانشان اصولی را رعایت کنند.
دلایل بسیاری برای پوست کندن وجود دارد:
هضم غذای کودک را آسان تر می کند.
شاید کودکتان طعم پوست را دوست نداشته باشد.
از گیر کردن پوست در گلو و احتمال خفگی جلوگیری می کند.
از ورود آفت باقی مانده بر پوست جلوگیری می کند.

 

آیا کودک می تواند پوست را هضم کند؟
این بستگی به بدن کودکان دارد. در بعضی موارد مصرف پوست می تواند موجب ناراحتی معده یا در کودکان حساس منجر به آلرژی شود. اگرچه بعضی از کودکان میوه و سبزیجات را بدون هیچ مشکلی می خورند.


توصیه ما به شما این است که عکس العمل کودکتان را به مصرف غذاهایی که هم با پوست میوه و هم بدون آن  درست شده اند، مشاهده کنید. اگر می خواهید برای بار اول غذایی را به کودکتان دهید، قبل از پختن آن را پوست بکنید.


زمانی که اطمینان حاصل کردید کودکتان با پوست میوه ها مشکلی ندارد، می توانید آن را با پوست بپزید. اگر می خواهید غذاهای جامد را قبل از 6 ماهگی به کودکتان بدهید، بهتر است تمام میوه و سبزیجات را قبل از پختن پوست بکنید.

 

آیا پوست کندن میوه و سبزیجات ارزش غذایی آنها را از بین نمی برد؟
تا حدودی، بله. ویتامین، مواد مغذی و فیبر در پوست میوه و سبزیجات متمرکز شده اند.

 

بنابراین چه باید کرد؟
کارشناسان اعلام می کنند که می توانید به جای پوست کندن، آنها را بشویید. اگر تصمیم به این کار گرفتید، آنها را با آب گرم کاملا بشویید (آب گرم بهتر از آب سرد سموم را از بین می برد.) مواد شوینده میوه ها و سبزیجاتی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید اما از مصرف مدام صابون بپرهیزید زیرا برای کودکان مضر است.

هادی شجاعی زاده بازدید : 181 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

به گفته پزشکان، بین سطح امگا ۳ و تغییرات مغز، رابطه شگفت‌انگیزی وجود دارد و مصرف ماهی به سلامت مغز کمک می‌کند.


به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از فارس، با توجه به تحقیقات اخیر پزشکان در دانشگاه «پیتزبورگ»، خوردن یک قطعه ماهی پخته شده هر ماه و یک بار در هفته در افزایش سلامت مغز کمک می‌کند.

 

به گفته کارشناسان بهداشت،‌ خوردن ماهی پخته شده به طور مرتب، می‌تواند سلامت مغز را تقویت کرده و از زوال عقل جلوگیری کند.

این تحقیقات نشان داد افرادی که در رژیم غذایی خود ماهی پخته شده «نه سرخ شده » می‌خورند، مغز آنها حجم بزرگتری در منطقه مرتبط با حافظه و شناخت دارد.

 

محققان با بررسی اسکن‌های مغز 260 نفر، از رابطه بین سطح امگا3 و تغییرات مغز بسیار شگفت زده شدند.

لازم است بدانید که ماهی اگر سرخ شود منجر به نابودی اسیدهای چرب سالم ماهی می‌شود برای همین پزشکان در این تحقیقات به مصرف ماهی پخته شده توصیه کردند.
 

رضاشهابــــــــــــی بازدید : 207 پنجشنبه 02 مرداد 1393 نظرات (0)

http://3et.ir/up/2012/10/save-marriage-counseling.jpg


از آنجا که در کشور ما بسیاری از افراد در مباحث مرتبط با امور جنسی شرم و حیای زیادی از خود نشان می‌دهند، بسیاری از ازدواج‌ها به همین دلیل با ناآگاهی طرفین همراه است و در نتیجه پس از گذشت مدتی از زناشویی ممکن است مشکلات زیادی برای زوجین در روابط حسی آن‌ها پیش آید.

رضاشهابــــــــــــی بازدید : 147 پنجشنبه 02 مرداد 1393 نظرات (0)

یک بیماری جنسی هست که مانع اوج لذت جنسی هست و در اصطلاح  پزشکی  آنورگاسمی  نامیده می شود این بیماری را  بیشتر به شما معرفی می کنیم. توجه کنید ارتباط جنسی یکی از مشکلات با اهمیت زندگی زناشویی به حساب می آید که اگر یکی از زوجین در این مورد دچار مشکل شوند امکان دارد زندگی آنان به مخاطره  بیفتد پس هر نوع مشکل جنسی را بی اهمیت تلقی نکنید.

هادی شجاعی زاده بازدید : 155 دوشنبه 30 تیر 1393 نظرات (0)

یک فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد

شایع ترین مسمومیت‌های غذایی در تابستان

خبرگزاری تسنیم: یک فوق تخصص گوارش و کبد با تشریح شایع ترین مسمومیت‌های غذایی در تابستان نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در هوای گرم هشدار داد.





هادی شجاعی زاده بازدید : 137 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (1)

 7 نکته برای محافظت از پوست دور چشم

پوست اطراف چشم شما نازک و حساس است و باید برای جلوگیری از گودی زیر چشم، سیاهی و چین و چروک آن نکاتی را رعایت کنید.

مجله نی نی بان: هر زنی دوست دارد زیبا به نظر برسد. پوست اطراف چشم شما نازک و حساس است و باید برای جلوگیری از گودی زیر چشم، سیاهی و چین و چروک آن نکاتی را رعایت کنید. ما در اینجا 7 مورد را برای شما آورده‌ایم






هادی شجاعی زاده بازدید : 127 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

۱۱ حقیقت شگفت انگیز درباره عطسه

عطسه کردن از اعصابتان شروع می‌شود. این را نیل کائو متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می‌گوید


به گزارش نامه نیوز،اریسا معمولاً نه فقط یکبار، نه دوبار، بلکه سه بار پشت سر هم عطسه می کند. به محض اینکه وارد اتومبیل می‌شود، اگر هوای بیرون آفتابی باشد عطسه‌اش می‌‌‌گیرد. پدرش هم همینطور است. وقتی یک آدامس نعنایی دهانش می‌اندازد هم وضع همینطور است.


هادی شجاعی زاده بازدید : 212 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

خانم ها چای بنوشند

پلی فنول های موجود در چای به دلیل دارا بودن خواص ضد تموری و آنتی اکسیدانی ، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند.نتایج یک تحقیق جدید نشان داد ، مصرف کنندگان چای سیاه کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند چون این نوشیدنی ، عملکرد رگ های خونی را افزایش می دهد. به گفته ی متخصصان ،هدف از انجام این بررسی ،ارزیابی ارتباط بین مصرف چای ،فعالیت بدنی و خطر بروز سرطان سینه در زنان چینی بوده است."کاترین هود" از متخصصان سلامت زنان در رابطه با این تحقیق گفت :در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند ، زنانی که عادت به مصرف این نوشیدنی دارند ، 21درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.این خاصیت چای به دلیل وجود پلی فنول در آن است.همچنین در این بررسی مشخص شد که مصرف چای سیاه عملکرد رگ های خونی را بهبود می دهد چرا که وجود «فلانویید» در آن تاثیر مستقیم بر عروق دارد.


تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
سلام.در این صفحه ی شخصی می توانید از مطالب به روز پزشکی دیدن فرمایید و با نظر دادن ما را در ارائه بهتر این صفحه یاری فرمایید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • 5کیلومتر تا بهشت
  • مقاله های پرستاری
  • مدتیوب(مقالات پرستاری)
  • ژورنال های پرستاری
  • پاب مد(مقاله پرستاری)
  • مقالات پرستاری1
  • مقالات پرستاری
  • فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت پرستاری(مقالات پرستاری)
  • مجله ی تحقیقات کیفی در علوم سلامت(مقالات پرستاری)
  • پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(مقالات پرستاری)
  • اورژانس های پزشکی
  • مجتمع کار درمانی کسری
  • انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران
  • تازه های پزشکی و ازمایشگاهی
  • مشاوره پزشکی اورولوژی دکتر سامان فرشید
  • جدید ترین خبرهای پزشکی
  • بیوطب
  • اخبار پزشکی
  • پرستاری داخلی و جراحی
  • پرستاری و مامایی ایران
  • پرستاری قلب و عروق
  • پزشکان بدون مرز
  • پزشکان ایران
  • پرستاران
  • پزشکی بالینی
  • پزشک انلاین
  • پرستاران توانمند ایران
  • پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران
  • انجمن متخصصین علوم دارویی ایران
  • درمان گران ایران
  • سازمان انتقال خون
  • انستیتو پاستور ایران
  • WHOسازمان بهداشت جهانی
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بانک تخصصی فیلم پزشکی
  • بیماری های خاموش
  • پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری
  • upnurse
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 246
  • بازدید سال : 730
  • بازدید کلی : 32,494
  • کدهای اختصاصی

    آوازک